Pak snel en proactief het probleem van je klant aan.
Ik wens jou een 2020 met proactieve medewerkers en klanten die op tijd geleverd worden.
Je klant stuurt je logistiek maar weet je ook wat er fout loopt? Een probleem met je klant : je verantwoordelijken verliezen veel tijd omdat het probleem te laat wordt gemeld. Hoe kunnen we dit aanpakken en voorkomen ? Door snel en proactief de problemen in kaart te brengen, wat er fout loopt en hoe het op te lossen.
Wat is het probleem in je levering naar je klant ?
- Zijn er veiligheidsvoorschriften ? Worden die (op)gevolgd ?
- Je rollend materieel heeft onderhoud nodig, maar uitgesteld wegens te druk
- Gangen worden als opslagzones gebruikt
- Rekken zijn beschadigd maar toch wordt er nog goederen in gelegd
- Ben je op de hoogte van een logistiek probleem met directe impact op mijn klant ?
- De voorraden kloppen niet (veel stockbreuken, geen inventaris,..)
- Binnenkomende goederen worden niet ingeboekt (niet beschikbaar…)
- De artikel/klantfiche is onvolledig : de klantenbestelling kan niet worden uitgevoerd
- Is je team volledig en op alle plaatsen bezet vandaag ?
- De chef is in opleiding en er is geen vervanger om zijn taken over te nemen
- Machine X ligt vandaag stil want medewerker Y is ziek en heeft niet verwittigd
- Een medewerker gaat met verlof maar zijn collega’s kunnen zijn taak niet overnemen
Waarom loopt de levering naar je klant fout
- Zijn er medewerkers die snel problemen kunnen oppikken en oplossingen zoeken ?
- Ja, maar er is geen kanaal waar te melden of geen stappenplan naar een oplossing
- Nee, want iedereen werkt in zijn afdeling en geen overkoepelende communicatie
- Heb je systemen die problemen melden en die ook de weg naar de oplossing aangeven ?
- Ja, maar er is geen tijd om de meldingen te lezen (onoverzichtelijk, veel oude,..)
- Nee, want wij hebben verschillende systemen die niet met elkaar ‘spreken’
Hoe kan je dit probleem van je klant proactief aanpakken ?
- Heb je een ‘passief bord’ waar je snel problemen kan vermelden en communiceren ?
- Ja, maar er is niemand die verantwoordelijk is mbt wie wat wanneer en waar doet
- Wil je naar een ‘proactief’ dashboard ? (‘wij denken mee’)
- Ja, maar ben je nog op zoek hoe je hier toe komt ?
- Dan kan je meedenken in het project op weg naar een ‘proactief digitaal supply chain dashboard’ waar ik nu op werk. En al starten met op enkele vragen te antwoorden.
- Wat is je top 5 van problemen waardoor je klant niet wordt geleverd ?
- ……..
- ……..
- ……..
- ……..
- ……..
- Wat zijn de top 5 oorzaken van de niet levering ?
- ……..
- ……..
- ……..
- ……..
- ……..
- Welke tijd heb je gemiddeld nodig om de niet-levering te corrigeren ?
- < 1 dag
- Meerdere dagen
- > 1week
Ik werk op een project om tot een proactief intelligent dashboard van problemen en de weg naar oplossingen te komen en ik zoek partners die hieraan willen meewerken
- Door op mijn nieuwsbrief in te schrijven en mij feedback te geven op de vragen die ook in de komende blogs worden gesteld
- Door je contactgegevens te bezorgen en ik neem je op in de informele gebruikersgroep die doorheen het project als klankbord zal dienen
Gratis : Op zoek naar 7 tips voor een hogere leverbetrouwbaarheid ?
Al van een logistieke quick scan gehoord ?
Of zoek je een interactieve, visuele oplossing voor een challenge in 2020 ? Een Lego serious play method workshop proberen ?