Pak snel en proactief het probleem van je klant aan

Gepost op door

cartoon proactief

Pak snel en proactief het probleem van je klant aan.

Ik wens jou een 2020 met proactieve medewerkers en klanten die op tijd geleverd worden.

Je klant stuurt je logistiek maar weet je ook wat er fout loopt? Een probleem met je klant : je verantwoordelijken verliezen veel tijd omdat het probleem te laat wordt gemeld. Hoe kunnen we dit aanpakken en voorkomen ?  Door snel en proactief de problemen in kaart te brengen, wat er fout loopt en hoe het op te lossen.

Wat is het probleem in je levering naar je klant ?

  • Zijn er veiligheidsvoorschriften ? Worden die (op)gevolgd ?
  • Is je team volledig en op alle plaatsen bezet vandaag ?
    • De chef is in opleiding en er is geen vervanger om zijn taken over te nemen
    • Machine X ligt vandaag stil want medewerker Y is ziek en heeft niet verwittigd
    • Een medewerker gaat met verlof maar zijn collega’s kunnen zijn taak niet overnemen

Waarom loopt de levering naar je klant fout

  • Zijn er medewerkers die snel problemen kunnen oppikken en oplossingen zoeken ?
    • Ja, maar er is geen kanaal waar te melden of geen stappenplan naar een oplossing
    • Nee, want iedereen werkt in zijn afdeling en geen overkoepelende communicatie
        • Heb je systemen die problemen melden en die ook de weg naar de oplossing aangeven ?
          • Ja, maar er is geen tijd om de meldingen te lezen (onoverzichtelijk,  veel oude,..)
          • Nee, want wij hebben verschillende systemen die niet met elkaar ‘spreken’

Hoe kan je dit probleem van je klant proactief aanpakken ?

        1. ……..
        2. ……..
        3. ……..
        4. ……..
        5. ……..
    • Wat zijn de top 5 oorzaken van de niet levering ?
        1. ……..
        2. ……..
        3. ……..
        4. ……..
        5. ……..
    •  Welke tijd heb je gemiddeld nodig om de niet-levering te corrigeren ?
        1. < 1 dag
        2. Meerdere dagen
        3. > 1week

Ik werk op een project om tot een proactief intelligent dashboard van problemen en de weg naar oplossingen te komen en ik zoek partners die hieraan willen meewerken

Gratis : Op zoek naar 7 tips voor een hogere leverbetrouwbaarheid ?

Al van een logistieke quick scan gehoord ?

Of zoek je een interactieve, visuele oplossing voor een challenge in 2020 ? Een Lego serious play method workshop proberen ?

 

201014-extra inch mile proactive

Goed artikel? Deel het even, je doet me er plezier mee: