Vaak speelt logistiek een tweederangsrol. Ten onrechte. Integreer je logistiek in je bedrijfsprocessen en pluk de vruchten: tevreden klanten, meer omzet en winst.
Logistiek: de underdog
Veel bedrijven onderschatten logistiek. Sales, finance en marketing spelen de eerste viool, logistiek werkt ondersteunend en wordt vaak herleid tot ‘het magazijn’. Terwijl logistiek wel de gevolgen draagt van foute beslissingen bij sales, finance en marketing.
Pas als de omzet daalt en de kosten stijgen, krijgt logistiek echt aandacht en komen de problemen aan het licht. Problemen die het bedrijf vaak al een tijdje handenvol geld kosten.
Topbedrijven doen het zo
Het kan ook anders. Topbedrijven houden in elke fase van hun bedrijfsproces – van productie tot dienst na verkoop – rekening met de logistieke gevolgen. Logistiek krijgt een volwaardige plaats bij de beslissingsnemers en problemen worden meteen aangepakt.
Het resultaat? En drastisch kortere doorlooptijd, omdat elk aspect van de producten afgestemd wordt op een vlotte doorstroming. Een soepel draaiende logistieke keten en optimale leverbetrouwbaarheid. En dus tevreden klanten, meer omzet en winst.
Veranker logistiek in je bedrijf
In mijn Quick Scan en logistiek advies integreer ik deze visie op logistiek in je bedrijf:
- Ik heb contact met alle afdelingen en toon het belang van logistiek.
- Ik geef je mensen maatstaven (KPI’s) om te meten hoe je logistiek presteert.
- Ik kruid je bedrijfscultuur met logistieke accenten.
Zo veranker ik logistiek in je bedrijfsprocessen en wordt het een essentieel deel van je bedrijf.
problemen meteen op.
problemen duurzaam op.