Wat is nodig om klaar te zijn om snel en volledig te leveren ? In dit eerste artikel gaan we in op de waarde van de logistiek en wat nodig is om klaar te zijn.
Wat is je logistiek waard ?
De samenvatting van de waarde van je logistiek is de klantentevredenheid. Hiervoor heb je meetpunten nodig.
- Wat is je klantentevredenheid ? De waarde van je logistiek is de graad van leverbetrouwbaarheid naar je klant toe.
- Meet je doorlooptijden (van bestelling tem levering klant) ? Ken je de klantentevredenheid en leverbetrouwbaarheid van je concurrenten ?
Wat verwacht je klant van je logistiek ?
Je klant wil een gebruiksvriendelijke bestelwijze, 24/7 en onmiddellijke informatie van beschikbaarheid van goederen en diensten (bv. Bol.com, Asos,…).
Volgens IFOP komen 52% van de ecommerce klanten niet terug als de late leveringen niet worden aangekondigd. Er komen wel 80% van de klanten terug als er excuses komen.
De startdatum van de tournee van U2 ligt vast. De voorbereidende logistieke stappen om het podium en de locatie klaar te maken dienen dan ook stipt en correct te verlopen.
Is je logistiek klaar ?
- Heb je goede schriftelijke afspraken met klanten en leveranciers ? (dienstverleningsovereenkomst)
- Zijn er goede rapporten met cijfers ?
- Goede rapporten zijn de basis voor een snelle en betrouwbare aanpak van de resultaten.
- Heb je vele tevreden klanten en een hoge klantentevredenheid ?
Is het antwoord ‘ja’ op de verschillende vragen, dan ben je er klaar voor.
Het OLV ziekenhuis in Aalst werkt met boetes als de logistieke dienstverlener Essers niet op tijd levert. Essers levert alles volgens de dienstverleningsovereenkomst en zonder boetes sinds meer dan 2 jaar.
Hoe bereid je een hogere leverbetrouwbaarheid voor ?
In een eerste faze breng je alle stappen van je bestelproces in kaart. Dit is de foto van je logistiek. Heb je cijfers die dit concreet maken qua volumes en levertijden ?
Ben je nog niet tevreden over je prestaties ?
In het volgende artikel van de reeks gaan we dieper in op hoe je de logistiek voorbereidt op snelle en volledige leveringen.
Op zoek naar pistes voor verbetering ?
Vraag de logistieke quick scan aan en ontvang een rapport met quick wins om je levertijden en prestaties te verbeteren.
Meer info nodig, surf naar Ready for solutions en ik help je graag verder.
CARTOON