De Belgische E-commerce markt bedraagt ongeveer 1,4 miljard euro en in Europa is er een groei van 20% per jaar (volgens VIL). Als je bedrijf hier een graantje wil van meepikken is het belangrijk je logistiek met goede middelen uit te rusten.
Waarom investeren in een goede logistiek voor E-commerce in België?
- een goede locatie
- goede spreiding van logistieke distributiecentra
- talenkennis
- Wie koopt ?
- tot 65% van de 18 – 45 jarigen
- 60% om de 1 à 3 mnden –
- budget : gemiddeld 160 euro/ mnd
- Bol.com levert op topdagen 200 000 pakjes per dag of 7 pakjes per seconde
Wat is de verdeling van de kostencomponenten ?
- Last mile : 20 – 60%
- Picking : 20 – 40%
- Verpakken : 1 – 30%
- Inbound : 1 – 5%
E-commerce logistiek alleen of een omnichannel aanpak ?
- Bleckmann (fashion logistiek bedrijf) levert een flashy petje (gezien op TV bij een bekende Vlaming) besteld op vrijdag al op zaterdag in een boetiek aan de kust en bij je thuis volgens keuze
- Bleckmann levert nu al 50 miljoen stuks of 30% via E-commerce
- Ecommerce bij Nike betekent :
- een eigen digitaal kanaal
- 180 000 referenties
- een dagelijks vertrek van alle orders geplaatst voor 12 uur naar 120 000 postcodes
- De omnichannel aanpak vereist één voorraad voor de E-commerce en andere klanten.
Wanneer is je logistiek E-commerce ready ?
- Je klant verwacht een naadloze multichannel aanpak, tracking en tracing van zijn pakket
- Van bestelling tem levering flexibel – betrouwbaar qua doorlooptijden en klantenservice
- Een performant beheer van retourzendingen (bij Zalando tot 60% van de pakjes)
- Vervoer via :
- bestelwagens in eigen beheer
- via afhaalpunten of externe pakjesdienst (Kiala, B-post,…)
- truck in eigen beheer of uitbesteed aan transporteur
E-commerce en logistiek : heb je nog vragen ?
- Aanrader : ‘Omnichannel voor de retail’ (http://bit.ly/15FijBY) een antwoord op E-commerce van Gino Van Ossel (2014)
- in een volgende blog geef ik je alvast enkele sleutelpunten uit het boek die jou op weg helpen
- logistieke experts : E-commerce logistiek oa. Ready for solutions
Goed artikel? Deel het even, je doet me er plezier mee: